Minder stress door meer werkplezier!

Minder stress door meer werkplezier!

Stress op de werkvloer is beroepsziekte nummer 1. Meer dan een miljoen mensen loopt jaarlijks het risico op een burn-out en andere aan het werk gerelateerde psychische ziektes. Dat kan duizend-en-een oorzaken hebben en zich manifesteren in even zoveel symptomen. Maar de mensen die er mee te maken krijgen, hebben één ding gemeen: als ze er eerder over hadden gesproken met hun omgeving, thuis en op het werk, dan was het waarschijnlijk nooit zo ver gekomen. Daarom is het belangrijk om werkstress bespreekbaar te maken.

Week van de werkstress

Van 12 tot en met 15 november 2018 wordt voor de vijfde keer de “Week van de Werkstress” gehouden. De afgelopen jaren is veel aandacht besteed aan het herkennen van de symptomen van werkstress en wat de gevolgen zijn van werkstress. Dit jaar ligt de focus op stresspreventie en het vergroten van werkplezier. Er is een reeks aan activiteiten gepland en de organisatie daagt iedereen uit om (weer) mee te doen en om aan te sluiten bij de Week van de Werkstress.

Werkstress op de agenda

Doel is dat in de actieweek zo veel mogelijk organisaties met hun medewerkers preventie van werkstress op de agenda te zetten door plezier op de werkvloer centraal te stellen. Hoe ga jij preventie van werkstress in jouw organisatie op de agenda zetten? Hoe kom je te weten welke ideeën individuele medewerkers hebben om werkstress te voorkomen? Hoe maak jij de omslag van werkstress naar werkplezier?

Werkdruk bespreekbaar maken

Als leidinggevende of eigenaar van een bedrijf kun je eenvoudig zelf acties ondernemen. Door alleen al over werkdruk te praten in individuele gesprekken en in een teamoverleg maak je het bespreekbaar. Zo komen knelpunten ook eerder boven water. Heldere doelstellingen helpen medewerkers om keuzes te maken en prioriteiten te stellen. Bespreek daarom regelmatig de bedrijfs- en afdelingsdoelstellingen met je medewerkers. Daardoor vergroot ook de betrokkenheid en het gevoel van autonomie bij mensen. En betrokkenheid en autonomie zijn belangrijke ingrediënten van werkplezier.

Duidelijk Communiceren

Helder communiceren en duidelijke instructies en opdrachten geven, zorgt ervoor dat medewerkers weten wat er van hen verwacht wordt. Zo voorkom je onduidelijkheid en ongerustheid over taken en verwachtingen. Door medewerkers bij het opstellen van planningen, roosters en werkverdeling te betrekken, signaleer en voorkom je in een vroegtijdig stadium knelpunten.

Maak zo nodig aan het begin van de week samen met je medewerkers een haalbare planning. Dat geeft overzicht en rust. Een juiste balans tussen de hoeveelheid werk en de capaciteit van medewerkers vermindert de werkdruk.

Capaciteit en capaciteiten

Neem naast de capaciteit ook de capaciteiten van medewerkers serieus. Hoe staat het met de vakbekwaamheid en deskundigheid? Is er voldoende ruimte voor opleiding en training? Voldoende skills en kennis zijn de basis voor het nodige zelfvertrouwen van elke medewerker.

Voorbeeldfunctie

Geef zelf het goede voorbeeld en neem echt pauzes. Eet je brood niet aan het bureau terwijl je nog wat mails doorneemt, maar ga in de kantine of pauzeruimte zitten en neem tijd voor een ontspannen maaltijd. Een lekkere wandeling tussen de middag is trouwens ook niet verkeerd. Zo laat je medewerkers zien dat goede pauzes normaal zijn in de organisatie.

Werk privé balans

Als je geregeld praat over privéomstandigheden, zoals mantelzorg of zorg voor kinderen, en hier rekening mee houdt, voorkom je overbelasting. Aandacht voor de werk privé balans is essentieel voor een gezond werkklimaat.
Maak duidelijk dat overwerken niet de norm is door zelf niet ‘s avonds laat of in het weekend mails te versturen of te beantwoorden. Maak duidelijke afspraken over grenzen aan bereikbaarheid.

Sluit aan bij de Week van de Werkstress 2018!

Als jouw organisatie mee wil doen, meld je dan aan via info@werkstress2018.nl. Je ontvangt dan een digitale toolkit met logo’s, banners, inspirerende voorbeelden en werkvormen om zelf mee aan de slag te gaan. Daarnaast kun je op de website www.duurzameinzetbaarheid.nl laten weten wat jullie plannen zijn. Sluit aan bij de Week van de Werkstress 2018, dan zorgen we samen voor meer werkplezier!

6 tips voor een gezond werkklimaat:

1. Aandacht voor loopbaan
2. Voldoende autonomie
3. Focus op successen
4. Fysieke en mentale veiligheid
5. Werk en privé in balans
6. Verander met mate

Eerste sessie Energetische Coaching cadeau!

THFC doet ook dit jaar weer mee aan de Week van de Werkstress.

Bij preventie van stressklachten of bijna burn-out biedt onze Energetische Coaching uitkomst. Blokkades opheffen, energiebalans herstellen en je herstellend vermogen vergroten. Je kunt je werk beter aan, slaapt beter, voelt je vitaler en vol levenslust. In de Week van de Werkstress van 12 tot 15 november krijg je van ons de eerste sessie cadeau. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie of voor het maken van een afspraak!

Meer informatie?

Mail of bel gerust! Intakegesprekken zijn altijd vrijblijvend

NIVEA maakt je assertiever

NIVEA maakt je assertiever

  • Heb jij moeite met nee zeggen?
  • Maak jij je wel eens te druk over wat anderen van jou zullen denken?
  • Houd je je mond in een vergadering terwijl je wel degelijk een mening hebt?
  • Ga je confrontaties liever uit de weg?
  • Houd je heel lang je mond over kleine irritaties tot je ineens ontploft?

Herkenbaar?

Voor veel mensen herkenbare dingen. Zowel in werk en privé is het best lastig om voor jezelf op te komen, je mening te geven en om nee te zeggen. Soms omdat je moeite hebt met het vinden van de juiste woorden of omdat je denkt dat je het niet kunt of durft. In 80 % van de gevallen is het echter omdat je denkt te weten wat de ander ervan zal vinden of omdat je bang bent om anderen teleur te stellen

Wat wil je leren?

“Het belangrijkste wat ik wil in deze training is leren nee zeggen!”,zei Saskia toen ik naar haar leerdoelen vroeg voor de assertiviteitstraining.

“Nou, dan ben je nu geslaagd”, was mijn reactie, “want je zei net nee”.

“Nee, ik bedoel echt nee leren zeggen, zoals nee zeggen tegen je baas, je collega’s, je buurvrouw. Nee zeggen tegen mensen als die wat van je willen”.

“Aha, dus het woord nee zit wel in je systeem, het is dus alleen een kwestie om het uit te spreken als het nodig is”.

“Ja, precies, als mensen me vragen iets voor ze te doen, vind ik het lastig om te zeggen dat ik geen zin of tijd heb, of dat ik het gewoon niet wil. Hoe leer ik nee zeggen?”

“Wat vind je er lastig aan?”

“Ik wil mensen niet teleurstellen. Als ik nee zeg, vinden ze me vast een zeurpiet of ze vinden me niet aardig”.

“Ben je helderziend of telepathisch begaafd?”

“Nee, waarom vraag je dat?”

“Omdat jij voor hen invult wat ze zullen denken en vinden. Misschien vinden ze het helemaal niet erg dat je nee zegt en zijn ze juist blij dat je duidelijk voor je mening uitkomt en eerlijk zegt wat je vindt”.

“Tja, daar zit wat in, maar het blijft lastig…”.

“Klopt, daarom doe je ook mee aan deze training, het blijft lastig, maar het is te leren”.

 NIVEA

Invullen Voor Een Ander is niet handig. Je zadelt jezelf op met een hoop overbodig werk en allerlei hersenspinsels die vaak helemaal niet terecht zijn. Anderen denken en vinden toch echt zelf wat ze willen, dus probeer geen gedachten te lezen. Tenzij je helderziend bent natuurlijk.

Stop dus met IVEA en begin met NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander.
NIVEA smeert lekker weg, geeft rust in je kop en scheelt je een hoop energie. Neem je eigen hersenspinsels eens op de hak en verban ze naar het rijk der fabelen. Hou je vast, hier een paar voorbeelden om je op weg te helpen:

  1. Als ik nee zeg vindt mijn collega me niet aardig.

Hoe groot is die kans? En wat dan nog? Wat is er erg aan als iemand je nu even niet aardig zou vinden? Gaan mensen je aardiger vinden als je altijd maar ja en amen zegt? En vind jij zelf iedereen altijd aardig? Nou?

  1. Als ik nee zeg tegen mijn baas is dat fout, want hij is wel de baas.

Waar ligt de grens? Hoe gek moet een vraag zijn voor je nee zegt? Hoe vanzelfsprekend is het om overal ja op te zeggen? Zou je baas het juist ook goed van je kunnen vinden als je een keer nee zegt? Zou je dan misschien wat duidelijker zijn en zou hij dan tenminste eindelijk eens weten wat ie echt aan je heeft? En als je ja zegt maar nee denkt, is dat dan eerlijk? Oneerlijk zijn is toch veel fouter dan ja zeggen en het niet menen… Ja toch?

  1. Ik kan mijn buurvrouw niet teleurstellen.

Ja hoor, dat kun je best, als je maar wilt! Je hebt toch zeker in je leven best wel eens mensen teleurgesteld? Of ben je soms geen puber geweest? En als je buuf zich teleurgesteld voelt omdat jij nee gezegd hebt, dan is dat haar pakkie-an. NIVEA, weet je nog? Kijk, een ander doelbewust teleurstellen, kwetsen of pesten is wat anders. Maar je buurvrouw heeft ook gewoon ook recht op een gezonde portie teleurstelling. En dat ontneem je haar als je altijd maar ja zegt. Fijne buurvrouw ben je dan!

  1. Als ik nee zeg, heeft dat negatieve gevolgen.

Nou, kom maar op met die rampen. Word je ontslagen? Word je uit de familie gezet? Gaat je schoonzus met tomaten gooien? Plast de buurman in je brievenbus? Is je leven nu totaal zinloos? Moet je in een kartonnen doos gaan wonen, of onder een brug (of een combinatie van die twee)? Wat is nu eigenlijk het allerergste wat er kan gebeuren als je nee zegt? Wat maak je jezelf wijs? Kom op zeg, wees eens realistisch!

  1. Snapt hij nu niet dat ie me voor het blok zet?

Misschien niet, dan is hij gewoon wat minder fijngevoelig, sociaal en inlevend dan jij. Misschien snapt ie het ook wel en is hij een manipulator of een drammer. In beide gevallen loont het echter niet om je daar druk over te maken. Mensen zijn nou eenmaal zo, houden niet altijd rekening met anderen en zijn soms egoïstisch. Dat geldt trouwens ook voor jou!

Twee maanden later

Saskia heeft inmiddels de assertiviteitstraining succesvol afgerond. In vier dagdelen heeft ze intensief gewerkt aan het behalen van haar leerdoelen: “Nee zeggen en beter voor mezelf opkomen, mezelf meer laten zien en meer inbreng hebben in mijn team”.

En tussen de sessies in heeft ze op het werk en in haar privéleven haar nieuwe vaardigheden uitgeprobeerd. Was niet altijd makkelijk, maar het is haar gelukt! Ze zegt nu vaker bewust nee. Haar record staat nu op 3 keer op één dag. Ze heeft meer zelfvertrouwen en zit lekkerder in haar vel.

De Omgeving

Ze heeft nog werk, is niet uit de familie gezet en ook haar vriendenkring is nog intact. Haar leidinggevende moest even wennen aan haar assertieve communicatie, maar is blij dat ze duidelijker communiceert en dat ze meer voor zichzelf opkomt. Dat geldt ook voor haar collega’s. Saskia is meer aanwezig in het team, ze neemt vaker het voortouw en draagt veel actiever bij aan de teamprestaties. De buurvrouw snapt helemaal dat het niet altijd uitkomt om op haar hond te passen. Ze had altijd gedacht dat Saskia het juist een leuke afwisseling vond om haar hond uit te laten “omdat ze er zelf geen heeft” (haha, de buurvrouw had dus ook last van IVEA).

Medeplichtig

Saskia was zo handig om tegen mensen in haar omgeving te vertellen dat ze wat meer voor zichzelf wilde gaan zorgen en daarom wat vaker nee zou gaan zeggen. En ze heeft die mensen gevraagd om haar aan te geven als ze daarin zou doorslaan. Alle begin is immers moeilijk. Zo maakte ze haar omgeving medeplichtig aan haar leerproces. Zonder uitzondering reageerde haar omgeving positief, al kreeg en krijgt ze wel eens een quasi grappige reactie: “Jij op assertiviteitstraining…. oeps, dan moet ik zeker op mijn woorden gaan letten”.
Waarop Saskia ad-rem reageert met: “Dat zou ik inderdaad maar doen!”

7 positieve ‘nee-zinnen’

  1. “Ik moet je helaas teleurstellen”
  2. “Dit keer wil ik graag dat iemand anders het doet”
  3. “Helaas, dit lijkt me niets voor mij”
  4. “Ik wil hier nu geen uitspraak over doen”
  5. “Ik wil het wel voor je doen, maar niet nu”
  6. “Het komt mij nu echt niet uit, volgende keer beter”
  7. “Zou graag ja zeggen, maar vandaag niet”

Assertiviteitstraining

Onze assertiviteitstraining is vooral gericht op het doen. Alles wat je leert is direct in de praktijk toe te passen. Het is stimulerend om te zien dat het werkt. Dat je nee kunt zeggen zonder dat mensen daar boos om worden, dat je dingen van anderen gedaan krijgt en dat je meer ontspannen bent in bepaalde situaties. Door het zien van die positieve effecten neemt je zelfvertrouwen toe en zit je lekkerder in je vel.

Meer informatie?

Mail of bel gerust! Intakegesprekken zijn altijd vrijblijvend

Vergroot je Emotionele Intelligentie in 3 stappen

Vergroot je Emotionele Intelligentie in 3 stappen

Emotionele Intelligentie

Iedereen heeft ervan gehoord. Maar wat is het? Hoe kun je er beter in worden? En hoe kun je het gebruiken?

Emotionele intelligentie (EI) is een term die populair is gemaakt door de Amerikaanse psycholoog Daniël Goleman. Volgens hem is Emotionele Intelligentie:

“Het kunnen herkennen, begrijpen en omgaan met gevoelens en emoties, zowel die van de ander als die van jezelf.”

De mate van Emotionele Intelligentie wordt EQ genoemd, ofwel Emotioneel Quotiënt, vergelijkbaar met IQ dat wordt gebruikt om aan te geven hoe hoog het intellectuele- of verstandelijke vermogen van iemand is.

Hoezo soft skills?

Succesvol leidinggeven gaat niet alleen over het behalen van targets, KPI’s of andere op cijfers gebaseerde meetwaarden. Het gaat vooral om de persoonlijke impact die je hebt als manager of leider: People-management.

Als je zinvolle doelen wilt bereiken, moet je met mensen samen kunnen werken, ze snappen en goede, soms heftige, gesprekken kunnen voeren. Emotionele Intelligentie is dus een essentiële vaardigheid voor elke leidinggevende. Er wordt vaak gesproken over soft skills, maar in feite zijn deze vaardigheden helemaal niet zo soft. We spreken dan ook liever van real skills of social skills.

Onderzoek toont aan dat een hoge Emotionele Intelligentie ook een betere geestelijke en fysieke gezondheid oplevert. Het is dus niet alleen een vaardigheid die je zakelijke resultaten positief beïnvloedt, het heeft ook invloed op je eigen geluk en dat van je medewerkers.

EQ begint met zelfkennis

Emotionele Intelligentie is het vermogen om emoties te herkennen, te interpreteren en er adequaat op te reageren. Dat geldt niet alleen voor de emoties van anderen, maar vooral ook voor je eigen emoties.

Start daarom met het herkennen van je eigen emoties, zodat je daarna anderen kunt beïnvloeden en leiden. Emotionele Intelligentie begint met zelfkennis.

Vijf bouwstenen

Emotionele Intelligentie bestaat globaal uit vijf bouwstenen, bijzondere vermogens die je vanaf je vroegste jeugd ontwikkelt:

  1. Zelfbewustzijn: Hoe goed ken ik mezelf?
  2. Zelfbeheersing: Heb ik controle over mijn emoties?
  3. Zelfmotivatie: Kan ik de moed erin houden en doorzetten?
  4. Empathie: Kan ik me verplaatsen in gevoelens van anderen?
  5. Betrokkenheid: Kan ik echt contact maken met anderen?

De manier waarop je omgaat met je eigen emoties, die van de ander en met de ups en downs van het leven is afhankelijk van de mate waarin je jouw Emotionele Intelligentie ontwikkeld hebt. Iemand met een hoog EQ zal in de woede-uitbarsting van een collega wellicht een verborgen schreeuw om aandacht herkennen, terwijl anderen op zo’n moment alleen de boosheid waarnemen. Emotioneel intelligente mensen zijn zorgvuldig als het om hun eigen gevoelens gaat en handelen zelden op basis van een eerste ingeving.

Om je EQ op peil te houden en te vergroten, is het belangrijk om deze vermogens actief te blijven ontwikkelen. Je zou het permanente emotionele educatie kunnen noemen.

Vergroot je EQ in 3 stappen

Volgens Daniël Goleman hebben we twee breinen: een denkbrein en een gevoelsbrein. Om je gevoelsbrein te trainen en daarmee je EQ te vergroten, kun je dagelijks een korte oefening doen om je emoties te herkennen, te ontdekken door welke triggers die emoties worden geactiveerd en te oefenen met alternatieve reacties.

1. Herken je emoties

  • Wat voel ik in bepaalde situaties?
  • Word ik boos als ik kritiek krijg?
  • Word ik verdrietig als mensen mij negeren?
  • Bevries ik als het erop aankomt?

2. Interpreteer je emoties

  • Hoe komt het dat ik me zo voel?
  • Waar word ik boos, blij, bang of bedroefd van?
  • Hoe reageer ik in die situaties?
  • Wat vind ik daarvan?

3. Beheer je emoties

  • Hoe kan ik ermee omgaan?  
  • Hoe kan ik een sombere bui van me afschudden?
  • Hoe kan ik mezelf moed inspreken?
  • Hoe kan ik mezelf tot bedaren brengen als ik te opgewonden ben?

Ben jij een emotioneel intelligente leider?

Wanneer je je eigen emoties effectief kunt herkennen, interpreteren en beheren, zul je ook beter worden in het identificeren en begrijpen van andermans emoties. Je kunt dan anderen ook helpen bij het beheren van hun emoties.
Iedereen ervaart wel eens verdriet, geluk, woede, schuldgevoel, angst of teleurstelling. Mensen zijn zich er niet altijd bewust van dat die emoties onbewust hun gedrag bepalen.
Een emotioneel intelligente leider herkent de emoties van zijn medewerkers vaak eerder en beter dan de persoon zelf en kan en durft emoties bespreekbaar te maken, ook als dat een heftig gesprek kan worden. Oh ja, de term “soft skills” willen we dus nooit meer horen!

Meer informatie?

Mail of bel gerust! Intakegesprekken zijn altijd vrijblijvend

Hoe word ik een goede manager?

Hoe word ik een goede manager?

Olifanten en konijnen

Met deze metafoor maakt Ben Rich het verschil tussen leiderschap en management mooi duidelijk: toen Noach de voorspelling van de zondvloed hoorde, maakte hij de Ark klaar. Dat was leiderschap.
Toen die klaar was zei hij: “Iemand moet zorgen dat de olifanten niet zien wat de konijnen aan het doen zijn.” Dat was management.

De begrippen leiderschap en management worden nog al eens door elkaar gehaald.
Een leider houdt zich bezig met de visie, de missie van een bedrijf, afdeling of team. De manager gaat meer over de strategie en de tactiek. Wat is ons plan en wat doen we concreet om dat plan te laten slagen.  

Wanneer ben je een goede manager?

Een goede manager weet onbewust en automatisch wat er op een bepaald moment van hem verwacht wordt. Als manager wordt er van je verwacht dat je de juiste beslissingen neemt, ook onder druk. Vaak zijn die beslissingen gebaseerd zijn op ervaringen uit het verleden. Daarnaast heb je de vaardigheid ontwikkeld om met druk en stress om te gaan. Doorgaans neem je als succesvolle manager dan de juiste strategische en tactische beslissingen.

Hoe word je een goede teamleider?

Als teamleider moet je tegen een stootje kunnen, want je doet het niet gauw goed. Een goede teamleider voorziet een team van drie belangrijke ingrediënten: coördinatie, inspiratie en zorg. Hij heeft overzicht, geeft richting en brengt structuur aan. Daarnaast geeft hij ook complimenten, representeert het team naar buiten toe en bemiddelt bij conflicten. Hij durft ook bespreekbaar te maken wat anderen niet durven zeggen. Een goede teamleider houdt zich actief bezig met de “human factor”, met de mens en de interactie tussen mensen. Vaak wordt in dit verband de term people-manager gebruikt. Te streng of juist te losjes? Geef je veel sturing of veel vrijheid? Als goede teamleider weet je de juiste balans te vinden en sta je open voor feedback.

De praktijk

In de praktijk zijn veel leidinggevenden deels leider en manager. Veel managers zijn op hun beurt deels manager en leider. Dat maakt het soms wel lastig. Enerzijds moet je de grote lijn, de visie en de missie in het oog houden, anderzijds moeten de targets van dit kwartaal ook gehaald worden.

Of je nu manager, teamleider, projectleider, teamlead, directeur of CEO op je visitekaartje hebt staan: in al die functies gaan leidinggeven en managen hand in hand.

15 tips van een topmanager

Volgens Glenn Llopis, topondernemer en managementcoach van veel topbedrijven uit de Forbes 500 zijn er 15 aandachtspunten om succesvol te zijn als leider en manager:

  1. Geef anderen de ruimte om te stralen. Stimuleer mensen om hun mening te geven, zeker als die afwijkt van de gangbare trends.
  2. Help mensen om keuzes te maken en beslissingen te nemen. Hak niet zelf knopen door die door anderen doorgehakt kunnen worden.  
  3. Wees duidelijk in je verwachtingen. Beperk je tot de grote lijn, de visie en de kernwaarden. Laat mensen zelf de invulling geven aan die visie en kernwaarden om gestelde doelen te halen.
  4. Weet welke passies, kwaliteiten en competenties mensen hebben. Bied mensen uitdagingen die daarbij passen. Nodig mensen uit om zelf na te denken en te stretchen.
  5. Laat zien dat je je verantwoordelijk voelt voor het succes van de organisatie als geheel. Geeft altijd antwoord op waarom-vragen van medewerkers over je beleid. Zo laat je zien wat jouw overtuigingen zijn die dat beleid onderbouwen.
  6. Een goed voorbeeld doet goed volgen. Als manager of leider ben je een rolvoorbeeld voor medewerkers. Stel dat respect en betrouwbaarheid kernwaarden zijn.. Als jij dan te laat komt in een meeting zeg je daarmee dat die twee kernwaarden wel met een korreltje zout genomen kunnen worden.
  7. Beloon inspanning en inzet, dan komen de prestaties vanzelf. Als inspanning en hard werken niet tot de gewenste resultaten leiden, dan praat je daarover en kijk je hoe de inzet wel tot gewenste resultaten kan leiden.
  8. Wederzijdse feedback is essentieel. Betrap mensen elke dag op iets waarover je je waardering kunt laten blijken. Vraag ook actief feedback aan je medewerkers. Zowel positief als kritisch. En als je feedback krijgt, ga je dan niet verdedigen maar kijk wat je ervan kunt leren.
  9. Ken de talenten en vaardigheden van medewerkers en weet hoe je die kunt inzetten. Nodig mensen ook uit hun talenten te etaleren. Daarbij gaat het wel om de talenten die zij echt bezitten, niet om de talenten waarvan jij graag wilt dat ze die bezitten.
  10. Blijf vragen, blijf leren. Zie elke ontmoeting met medewerkers als een kans om iets te leren. Bedenk vooraf wat je in een gesprek graag van iemand zou willen leren. Reflecteer achteraf wat je geleerd hebt. Heb je niks geleerd? Dan doe je het gesprek gewoon over…
  11. Van uitstel komt afstel. Lastige situaties vragen om een duidelijke oplossing. Impulsief en ondoordacht besluiten nemen is niet handig, maar definieer wel een moment of tijdstip waarop de beslissing genomen moet worden. Informeer anderen ook hierover en vraag wat ze ervan vinden.
  12. Zet de toon, motiveer mensen en stimuleer actie en dynamiek. Weet wat je wilt en straal dat uit. Vraag anderen wat zij nodig hebben en wat hen motiveert.
  13. Wees gul met informatie. Deel de kennis en informatie die je hebt. Hoe meer mensen weten, hoe beter ze met jou mee kunnen denken. Je doet het nooit alleen!
  14. Een goede manager kent mensen en heeft oog voor relaties. Goede samenwerking staat of valt met een goede wederzijdse relatie. Interesse in mensen is onmisbaar voor elke leider.
  15. Om succesvol te zijn, hoef je het niet te hebben van macht of aanzien, maar geniet van de impact die je hebt. Kan jij mensen stimuleren om de beste versie van zichzelf te worden? Een echte manager of leider heeft het vermogen om zichzelf overbodig te maken!

Maatwerk training Managementvaardigheden

Wil jij je verder ontwikkelen als manager of teamleider? Heb jij specifieke vragen en leerdoelen op het gebied van essentiële vaardigheden die daarbij van pas komen?

Bij THFC stel je in overleg met de trainer een effectieve individuele Training Managementvaardigheden samen. Jij bepaalt welke onderwerpen je aan bod wilt laten komen en hoeveel tijd je aan de training wilt besteden. We gaan uit van jouw praktijkvoorbeelden en cases.

Naast het behalen van je leerdoelen los je actuele vraagstukken en situaties op. Wat je leert, kun je de volgende dag meteen toepassen!

Meer informatie?

Mail of bel gerust! Intakegesprekken zijn altijd vrijblijvend

Hoe voer je een functioneringsgesprek?

Hoe voer je een functioneringsgesprek?

Verheugen jij en je medewerkers je al op de komende functioneringsgesprekken? Dan hoef je niet verder te lezen en kun je ook de tips overslaan. Maar zien jullie het functioneringsgesprek als een verplicht nummer, een tijdverslindende en irritante hobby van HR? Lees dan vooral verder!

Wat is een functioneringsgesprek?

Een functioneringsgesprek is een tweerichtingsgesprek tussen leidinggevende en medewerker met als doel het functioneren van de werknemer en de onderlinge samenwerking te verbeteren.

Mensen functioneren het best als ze zich gewaardeerd voelen en als ze de kans krijgen om zich verder te ontwikkelen. Dit is dus ook precies waarover het functioneringsgesprek zou moeten gaan. Een succesvol functioneringsgesprek staat of valt daarnaast ook met het stellen van de juiste vragen.

Functioneringsgesprek voorbereiden

Om het gesprek voor te bereiden kun je de functieomschrijving van de medewerker doornemen, je verdiepen in verslagen van werkoverleg, individuele gesprekken, vergaderingen, en het verslag van het vorige functioneringsgesprek. Word jij al moe bij het idee?

Doe het dan eens wat creatiever en effectiever door jezelf 3 kernvragen te stellen:

  1.   Welke 3 complimenten heb ik voor de medewerker?
  2.   Welke groei heb ik de medewerker zien maken?
  3.   Welke ontwikkelkansen zie ik voor de medewerker?

In een functioneringsgesprek is het belangrijk om vooral de medewerker aan het woord te krijgen. De ideale verdeling in spreektijd daarbij 70 / 30. Kondig het gesprek op tijd aan en zet de medewerker alvast aan het werk met de vragen:  

  1.   Waar ben je het meest trots op?
  2.   Waarvan heb je het meest geleerd?
  3.   Wat is jouw unieke bijdrage in de komende tijd?
  4.   Wat wil je de komende tijd leren?
  5.   Hoe kan ik je daarbij helpen?

Hoe voer je een functioneringsgesprek?

Natuurlijk heb je gezorgd voor een goede plek. Een ruimte waar je niet gestoord wordt. Koffie en thee staan klaar en een stroopwafel of gevulde koek doet doorgaans geen afbreuk aan de sfeer van het gesprek. Je hebt in je uitnodiging al aangegeven dat het gesprek maximaal 1,5 uur duurt.

In de traditionele benadering van functioneringsgesprekken worden eerst de punten van de medewerker en daarna de punten van de leidinggevende besproken. Punt voor punt worden de lijstjes afgewerkt en afgevinkt. Per punt worden er aantekeningen gemaakt.

Deze manier van gespreksvoering is doorgaans een perfect recept om elk spoortje spontaniteit, inspiratie en creativiteit naar de knoppen te helpen.

Doe het eens anders!

Je kunt die uitgekauwde traditie doorbreken door er een open en spontane dialoog van te maken. En wees gerust: De praktijk wijst uit dat echt alle belangrijke punten daarin aan bod komen. Je hebt jezelf goed voorbereid aan de hand van de 3 kernvragen. Je weet waarover je complimenten gaat geven en welke groei je in de afgelopen periode hebt gezien. Ook weet je welke verwachtingen je hebt voor de komende tijd. Welke ontwikkeling zie je voor je? Welke uitdagingen kun je de medewerker bieden?

De medewerker kan niet wachten om zijn reflecties op de 5 vragen met jou te delen. Misschien is deze nieuwe benadering voor hem ook even wennen. Zomaar vertellen waar ie trots op is. Gelukkig went dat heel snel, vooral als jij daarop inhaakt met jouw bevindingen.

Motiverende functioneringsgesprekken

Op deze manier maak je functioneringsgesprekken interactief, inspirerend, waardevol en motiverend. Je nodigt de medewerker uit om actief mee te denken en verantwoordelijkheid te nemen voor zijn eigen behoeften. Jij ontdekt hoe de medewerker jouw stijl van leidinggeven ervaart. Heeft ie behoefte aan richtlijnen of wil hij juist meer vrijheid? Heeft ie een sturende stok achter de deur nodig of heeft ie behoefte aan een coachende steun in de rug? Als je dit weet, kun je jouw rol als leidinggevende meer inhoud en vorm geven.

Samenvatten en afsluiten

Na 1,5 uur constateer je dat de tijd voorbij is gevlogen. Voor jullie met een goed gevoel, gemotiveerd en vol energie de kamer uit stappen, vat je het gesprek nog even samen en zet je gemaakte afspraken op een rijtje. Geen complete essays, maar in een paar kernachtige zinnen:

  • Welke onderwerpen hebben we besproken?
  • Wat hebben we afgesproken (wat, wie, hoe, waar en wanneer?)

En tja, misschien moet je dan ook nog even het formulier voor HR invullen. En daar kun je natuurlijk ook jouw samenvatting gewoon aan vast nieten 😉.

Op weg terug naar de werkplek

Leidinggevende: “Zullen we alvast het volgende gesprek plannen?”

Medewerker: “Oké, maar dit keer gaan we geen jaar wachten toch?

Leidinggevende: “Wat mij betreft niet, wat stel jij voor?”

“Medewerker: “Nou, ik dacht …… “

Leidinggevende: “Prima. En dan zorg jij voor iets bij de koffie?”

Medewerker: “Deal!”

5 pijlers van een positief gesprek:

  1. Richten op persoonlijke kracht en talenten
  2. Focus op positieve ervaringen
  3. Denken in kansen en mogelijkheden
  4. Stimuleren van persoonlijke groei en      ontwikkeling
  5. Vergroten van motivatie en doelgerichtheid

Workshop Functioneringsgesprekken Voorbereiden

Kun jij een steuntje in de rug gebruiken bij het voorbereiden van je functioneringsgesprekken? Boek dan een effectieve één op één Workshop Functioneringsgesprekken Voorbereiden. In twee effectieve dagdelen van 2,5 uur leg je de basis voor succesvolle functioneringsgesprekken. In deze maatwerktraining bereid je je eigen gesprekken grondig voor. Daarnaast oefen je met gespreksvaardigheden, vraagtechnieken en actief luisteren en krijg je praktische tips voor het voeren van een open en effectieve dialoog. Laat ze daarna maar komen, die functioneringsgesprekken!

Meer informatie?

Mail of bel gerust! Intakegesprekken zijn altijd vrijblijvend

Hoe kun je leidinggeven zonder macht?

Hoe kun je leidinggeven zonder macht?

De buurtbarbecue is elk jaar weer een gezellig evenement. Je spreekt iedereen weer eens onder het genot van een speklapje, een bratwurst en een drankje. Ik raak aan een statafel in gesprek met Sjoerd, een man van rond de dertig die een half jaar geleden verderop in de straat is komen wonen.

Hoewel ik probeer om bij dit soort gelegenheden zo min mogelijk over het werk te praten, ontkom je er soms toch niet aan. Mensen vragen elkaar toch altijd wat je voor werk doet. Als ik zeg dat ik trainer en coach ben, reageert Sjoerd: “Binnenkort moet ik van mijn manager naar een cursus leidinggeven Aan zijn gezicht te zien is ie er niet echt blij mee. Geheel volgens de ongeschreven regel der conversatie vraag ik hem wat hij dan voor de kost doet. Sjoerd vertelt dat hij als weg- en waterbouwkundige bij een ingenieursbureau werkt. Naast zijn werk als engineer geeft hij ook leiding aan het team civiele techniek. “Het is best leuk werk hoor, maar er is de afgelopen tijd wel veel veranderd. Er zijn wat wisselingen geweest in het team en door de snelle groei van ons bureau is het lastig om overzicht te houden. Soms lijkt het wel een kruiwagen vol kikkers die er moeilijk in te houden zijn.”“En jij loopt achter die kruiwagen?” – vraag ik Sjoerd komt nu helemaal los en laat zijn speklap koud worden. “Begrijp me niet verkeerd hoor, we zijn een heel leuk team en iedereen werkt knetterhard. Maar het is ook wel een ‘wild bunch’, een stel jonge honden en stuk voor stuk stronteigenwijs. Mijn manager wil dat ik de touwtjes wat strakker aantrek en op zich heeft ie daar wel een punt. Alleen zegt ie er niet bij hoe dat dan moet. Dat is dan weer typisch zo’n dingetje voor managers hè… Voor mijn manager in ieder geval” – schatert Sjoerd en met een blik van “Dat zul jij als coach vast wel herkennen” neemt ie een flinke slok van zijn bier.

Voor ik het gesprek een andere richting kan geven, zet Sjoerd zijn glas neer en pakt hij de draad weer op: “Ik ben dus maar eens gaan Googelen. Tjee… wat een verschillende trainingen en cursussen zijn er op dat gebied zeg.” Sjoerd begint zijn zoekresultaten op te sommen: “Cursus beginnend leidinggeven.. een coachend leidinggeven cursus.. een cursus effectief leidinggeven (die zou wel wat voor mijn manager zijn, hahaha)! een cursus leidinggeven op de werkvloer.. een cursus leidinggeven zonder macht….”

Ik stel voor om nog wat op de BBQ te leggen. Terwijl we ons van de statafel naar de BBQ verplaatsen, realiseer ik me dat ik op dat moment leiding aan het geven ben zonder macht. Voor ik me bewust ben floep ik dat eruit: “In feite ben ik dat nu aan het doen, leidinggeven zonder macht.”

Sjoerd ligt bijna in een deuk. Hij zegt dat ie zijn manager gaat voorstellen om het cursusgeld te besteden aan een goeie Weber BBQ. Natuurlijk met een weekabonnement bij de Keurslager om de vrijmibo een beetje schwung te geven. Terwijl ik een plekje zoek om de karbonade te laten landen, zegt Sjoerd dat ie wel snapt wat ik met mijn opmerking bedoelde. Je kunt mensen mee krijgen als je maar op het juiste moment een voorstel doet dat voor beide partijen interessant is. “Ik denk dat ik dan die cursus maar ga doen, die zonder macht” “Lijkt me een goed plan Soerd! Jij ook nog een biertje?”

De praktijk

In veel gevallen heb je als leider of manager niet veel macht om op terug te vallen. Zelfs in het leger geven strepen geen garantie dat je als leider dingen van mensen gedaan krijgt. “Door op je strepen te gaan staan, word je geen goede leider, daar zijn strepen niet voor” hoorde ik in de eerste week van mijn basisopleiding in militaire dienst een oude Adjudant zeggen. “Je moet wel weten wat je doel is, het voorbeeld geven, durven bijsturen als dat nodig is en je mond durven opentrekken. Maar ook je mond kunnen houden. Je moet vooral niet denken dat je de wijsheid in pacht hebt, dan ga je op je plaat.”

Leidinggeven is in de praktijk van alledag vaak een kwestie van onder andere:

  • Timing 
  • Snappen wat mensen nodig hebben
  • Wat je zelf nodig hebt
  • Aansluiten bij de actuele situatie
  • Spontaniteit
  • Aanvoelen van een sfeer
  • Maar ook weten wat je doel is

Een paar tips voor leiderschap

  1. Complimenteren:
    “Fantastisch hoe jij deze klus aanpakt en hoe je omgaat met de feedback! Als ik al een verbetering zou kunnen voorstellen, dan zou het……”
  2. Profileren: 
    “Uit ervaring weet ik hoe lastig het is om dit probleem op te lossen en hoeveel moeite het kost om… Toch wil ik je vragen om……..”
  3. Argumenteren:
    “De cijfers geven aan dat we de komende maand meer aandacht moeten besteden aan……. Dus als je eens wilt nadenken hoe je dat kunt aanpakken..….”
  4. Luisteren, samenvatten en doorvragen: 
    “Ik hoor je net zeggen dat…… Begrijp ik dat goed? Wat zou het effect zijn als je in dit geval……?”
  5. Erkenning geven:
    “Jouw inbreng in dit project is echt heel belangrijk, dus ik wil je vragen om……..”
  6. What’s in it for you:
    “Waar ben jij straks het meest trots op als dit project succesvol is afgerond?

Hoe word je een geboren leider?

Worden leiders geboren of gemaakt? Aanleg helpt zeker, maar de meeste mensen die leiding (gaan) geven, vinden het lastig om de juiste toon te vinden. Wat zijn do’s en don’ts als leidinggevende? Hoe kun je je het best opstellen naar de mensen aan wie je leiding geeft? En hoe pak je dat aan als je leiding geeft aan je directe collega’s?

In onze Training Leidinggeven ontwikkel je vaardigheden en krijg je praktische handvatten en tools aangereikt op het gebied van leiderschap en leidinggeven. Wat je in de training leert, kun je meteen de volgende dag al gebruiken. Word je daardoor een geboren leider? Gewoon proberen! Onze slogan is: “The sky is not the limit!”

Meer informatie?

Mail of bel gerust! Intakegesprekken zijn altijd vrijblijvend